Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, August 5, 2012

Biskut Strawberry ...



Assalamualaikum...

Salam hujung minggu dan salam ceria buat semua yang saya sayangi...bz ke hujung minggu nie..mesti ada yang tengah kusyuk buat biskut raya tu  kan atau ada yang sedang mengemas rumah...tinggal 2 minggu jer nak raya kan pastinya banyak perkara yang nak dibereskan. Bila tak siap siapa yang susah..kita sendiri juga yang susahkan..saya pun pagi ini sempatlah mengodek sejenis lagi cookies pepagi hari lagi jadinya bila tengahari siap dibakar dan dimasukkan dalam telab...sajerlah tengok2 kat blog bro Rozzan dari Singapura tu ternampak biskut strawberry yang cantikDISINI tapi bila dibuat oleh ah-kak jadi strawberry yang x glam n xmenarik kalernya pun agak kepucatan...tapi ada ah-kak kesahhh..sebab anak buah akak si Aina Arissa suka sangat biskut tori nie...n sedapp kata Aina... oleh kerana chenta hati @bangkit kerisik yang saya buat mula2 tu dah selamat di pulun@bedal oleh anak2 buah saya jadi kali ini adik saya bedah dah akal kan sikenitAina biskut stoberi yang ini ada orang oder bofren pak pandir mak j yang oder...muahahaha ada2 ajer la  kan...tapi Aina tetap  dapat sebekas tecik biskut  stoberi yg sedap ini untuk Aina makan...kesian kan bila dah buat anak2 nak makan...makan ajer lah kalau xder kueh raya kita beli jer nanti biskut timbang cream craker tu cicah kopi pun sedap kan..hehehe ok lah kita tinggalkan citer Aina yang suka makan kueh raya sebab x posa..jom la kita semak resepi biskut di bawah ini yang saya copy n paste dari blog rozzan yer..terima kasih yer bro sebab akak mencuba resepi awak yang ini..baunyer harum semerbak strawberry n sedappp kata Aina..akak buka puasa nanti baru nak merasa keenakkan biskut ni..


BISKUT STRAWBERRY
Sumber : Rozzan Blogspot

Bahan-Bahan:
2 biji kuning telur
250 gm mentega
200 gm gula halus
100 gm tepung jagung
400 gm tepung gandum
50 gm badam (dikisar)
sedikit badam (utk dibuat batang berwarna hijau)
100 gm buah asam gambir (haw flakes)-dikisar
2 sudu teh pewarna merah
2 sudu teh perisa strawberry (essence atau paste) - (saya guna esen perisa strawberry)sedikit gula kaster utk ditabur atas biskut - (saya x letak xder)sedikit putih telur utk pelekat badam

Cara:
1) Pukul mentega dan gula halus hingga sebati. masukkan kuning telur dan pukul lagi sehingga kembang. Kemudian masukkan pewarna merah dan perisa strawberry.
2) Masukkan tpg jagung, tpg gandum, badam kisar dan buah gambir. Gaul rata-rata.
3) Uli doh, kemudian canai utk membuat biskut. Gentel2kan anggar guli kecil bentuk kan mcm strawberry
4) Sapukan putih telur pada badam berwarna hijau dan letakkan di atas biskut.
5) Kemudian dibakar dalam oven pada suhu 180 darjah Celsius.
6) Taburkan gula kaster di atas biskut setelah dibakar - (yang ini saya xbuat sebab gula castor xder)

No comments:

Post a Comment