Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Friday, May 3, 2013

Potato Wedges...buat sendiri..


Assalamualaikum...salam Jumaat yang penuh barakah buat semua penggunjung alam maya ZLC dan teman2 yang saya kasihi..semoga di hari jumaat penghulu segala hari ini kita semua diberikan kesihatan yang baik di beri kesabaran dan dipermudahkan segala urusan yang kita lakukan. 

Tinggal sehari sahaja kita semua rakyat Malaysia akan menjalankan tanggungjawab sebagai pengundi pada Pilihanraya Umum ke 13 hari ahad ini 5 Mei 2013..Alhamdullillah saya telah menjalankan tanggungjawab saya sebagai pengundi pos kerana pada hari Pilihanraya nanti saya akan menjadi petugas SPR di pusat mengundi di SKPT2..kalau nak tau apa yang telah saya pangkah pastilah saya memilih keamanan, kestabilan dan kesinambungan kemakmuran yang telah kita kecapi selama ini..dan yang pastinya saya tidak akan mengadaikan apa jua bentuk kelainan atau pembaharuan yang dilaungkan oleh banyak pihak..bagi saya apa yang kita lalui sekarang ini telah terbukti berada pada landasan yang betul..cumanya perlu diperbaiki dari semasa hingga ke semasa...terpulanglah kepada hak kita sebagai rakyat yang cintakan keamanan dan demokrasi untuk memilih yang terbaik di bumi bertuah Malaysia yang kita sayangi ini..Kalau nak cerita pasal politik n pilihanraya yang cuma di adakan 5 tahun sekali ini memang seronok rasanya..jadi demam pilihanraya ini memang menjadi isu hangat yang di perkatakan di sana sini..di kedai2 kopi, warung2, pejabat malahan di rumah juga..jadinya bagi mereka yang akan mengundi pada 5 Mei ini selamat mengundi saya ucapkan dan jalanlah tanggungjawab  anda dengan sebaiknya.

Ok kita hentikan cerita pilihanraya ini setakat ini sahaja sebab saya nak kongsikan dengan rakan-rakan semua resepi mudah potato wedges yang saya buat sendiri untuk sarapan pagi semalam..saya nie memang pengemar kentang goreng x kira la kentang goreng shoestring ke crinkle cut ke wedges ke semua saya suka..so jom la kita tengok resepi mudah di bawah ini ok..makan panas2 dengan cili sos n mayonis memang mabelessss la kalau atau cheezy sos lagi la terangkat kan...hehehe..

Potato Wedges

Bahan-Bahan:

4-5 biji kentang bersize besar - kupaskan kulit dan dipotong baji - wedges
1/2 cawan tepung naik sendiri
1/2 cawan tepung gandum
1/2 camca teh serbuk lada sulah
1 camca teh serbuk perasa knorr pasti sedap
garam sedikit atau secukup rasa sahaja - sebab dah letak serbuk perasa knorr pasti sedap
air secukupnya >< 1 cawan (supaya bancuhan tepung tidak terlalu cair atau pekat)
Minyak masak secukupnya
Sos cili dan mayonis untuk pencicah

Cara:

1. Kentang yang telah dikupas dan dipotong baji, di rebus hingga empuk padamkan api dan toskan. Sejukkan sebentar.
2. Bancuhkan adunan tepung, masukkan kedua2 jenis tepung di dalam mangkuk bersama serbuk lada sulah, serbuk perasa knorr pasti sedap dan sedikit sahaja garam, masukkan air sedikit demi sedikit dan gaul rata sehingga adunan tidak bergentel. Adunan better perlulah tidak terlalu pekat atau cair.
3. Panaskan minyak dalam kuali, masukkan kentang yang direbus tadi ke dalam bancuhan tepung gaulkan dan gorenglah 7-8  potongan kentang jangan terlalu banyak sekali mengoreng, api semasa mengoreng boleh gunakan api sederhana kecil, balik2kan hingga kentang kuning keemasan.
4. Bila kentang dah garing angkat dan toskan minyaknya. Hidangkan panas bersama pencicah cili sos, mayonis atau apa sahaja pencicah pilihan anda sedappp cubalah.

No comments:

Post a Comment