Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Thursday, May 9, 2013

Laksa Johor ~~Mengamit Memori..


Assalamualaikum...apa kabar kawan2 semua..semoga semuanya sihat dan ceria di samping keluarga dan teman2 tersayang..saya alhamdullilah seadanya..petang-petang begini kalau dapat menikmati sepiring rojak tahu atau petis atau rojak tahu di lawankan pula dengan ais kacang tentu terasa nyamankan..wahhh dah mula berangan nampaknya saya ini..memang kena la cari kalau dah teringat2 dan terbayang2kan kawan2..

Berbalik pada tajuk entry saya pada kali ini merupakan kenangan indah bila makan laksa johor so ianya tidak ada kena mengena gan angan2 saya untuk makan rojak petis atau rojak tahu hehehe..seperti lazimnya Laksa Johor yang sangat terkenal dan popular di Negeri Johor memang amat digemari oleh orang2 Johor tapi saya rasa ianya di sukai oleh ramai di serata Malaysia..Laksa Johor yang merupakan hidangan warisan masyarakat Melayu Johor sebenarnya merupakan gabungan Spagetti sebagai bahan utamanya yang digandingkan  dengan kuah laksa yang diperbuat dari ikan dan santan juga rempah yang dimasak sebati ...bila nak makan pula kena ada pelengkapnya ulam2an seperti taugey, timun yang dimayang halus, daun kesum dan daun selasih yang di hiris nipis, bawang besar hiris, lobak asin dan juga sambal belacan dan perahan limau kasturi...pehhh kalau dapat sepinggan laksa yang dimasak sendiri memang terasa nikmat bila nak makan kena gunakan tangan..memang terbaik...

Sebenarnya adik saya Chef Bedah telah memasak seperiuk kuah laksa sehari lepas hari Pilihanraya jadinya kami ajaklah adik beradik yang lain, memang seronok bila dapat makan ramai2 macam nie..dan alhamdullillah 3 paket laksa yang direbus selesai..dan bila makan Laksa Johor ini memang teringat akan arwah abah kami yang sangat suka makan laksa..dan adik saya tu selalu teringat Laksa yang digaul oleh tangan abah jadinya bila abah dah mengaul laksa kami pun menghulurkan mulut masing2 untuk di suap laksa Johor yang sangat sedap..inilah yang dinamakan suapan kasih sayang oleh seorang abah..Al-Fatihah untuk Abah  Sheikh Ismail bin Bakar.  Sehingga kini pun kalau ada adik beradik yang lain yang mengaul Laksa Johor pasti Bedah nak rasa..yerlah mana tau sama dengan rasa suapan yang pernah kami makan dari tangan Abah..tapi nampaknya memang tak sama sebabnya bukan yang digaul oleh abah yang kami rindui selalu.

Itulah sebahagian kenangan yang tak dapat kami lupakan bila makan Laksa Johor dan kenangan indah ini tak mungkin akan luput dari memori kami..dan untuk kawan2 semua saya nak kongsikan resepi Laksa Johor yang dimasak oleh adik saya Bedah, saya cuma tolong siapkan ulam-ulamannya sahaja..ok jom kita tengok resepinya yang saya copy n paste dari entry yang pernah dimasukkan di SINI  sebelum ini.


Laksa Johor

Bahan-Bahan:

1 paket spaghetti di rebus hingga lembut dan ditoskan airnya capkan (orang johor mesti pandai cap laksa sama ada bentuk simpul lapan atau punjut macam siput) jadi cantik bila menghidang

Bahan untuk Kuah Laksa:
1 kilo ikan kembung - direbus dan diambil isinya sahaja diblend halus dengan air rebusan ikan tadi (kalau nak guna ikan parang atau ikan lain yang sesuai untuk laksa pun boleh)
1/2 cawan udang kering - direndam sebentar dan di tumbuk - kalau ada isi kurau masin pun sedap
1/2 kilo santan (beli dah siap di pasar) kalau x perah kelapa 2 biji dan dapatkan >< 1 liter pati santan pekat
Air secukupnya - anggaran 1.5 - 2 litter
5 sudu besar serbuk kari ikan - jadikan pes (bancuh dengan sedikit air)
5 biji bawang besar - di blender halus
6 ulas bawang putih - diblender halus
4 batang serai - diblender halus
2 inci halia
1 inci lengkuas
1 inci kunyit
4-5 keping asam keping/gelugor -direndam sebentar
semangkuk kecil kerisik yang dibuat dari sebiji kelapa parut sangai dalam kuali sampai kuning keemasan dan kisar kering sampai keluar minyaknya. = kalau tak ada beli ajer yang dah siap
minyak untuk menumis
garam secukup rasa.

Bahan-Bahan untuk ulaman laksa:
Taugeh secukupnya - dibuang ekor
Timun dalam 2 batang - di buang kulit dimayang bulat (jgn sampai perut timun) dan dihiris halus
Daun Kesum - secukupnya dihiris halus
4 biji bawang besar - dihiris halus
Sedikit Lobak Asin - direndam sekejap - dicincang halus atau blender kering
Sambal belacan secukupnya
Limau Kasturi secukupnya di belah 2

Cara:
1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang blender, serai halia dan lengkuas hingga agak garing dan berbau harum. Masukkan serbuk kari yang telah dijadikan pes tadi, tumiskan sehingga pecah minyak dan masukkan air diikuti dengan isi ikan yang telah diblender dan udang kering yang ditumbuk atau kisar.
2.  Masakkan sehingga kuah agak mendidih dan masukkan santan pekat dan kacaukan selalu. Masukkan pula kerisik dan gaul rata. Kemudian masukkan pula asam keping dan garam. Masak sehingga kuah laksa sebati dan biarkan lama sedikit atas api yang sederhana rasakan kesesuaian rasa kalau nak tambah garam ke atau perasa.
3. Bila kuah agak memekat dan sebati boleh dipadamkan api dan hidangkan bersama spaghetti dan ulaman2 berserta sambal belacan.

*Nampak macam rumit nak sediakan bahan2 laksa tapi berbaloi bila masak sendiri puas makan dan dapat seperiuk saya rasa kuah yang sebanyak resepi di atas boleh buat untuk 2 paket spaghetti....
opss lupa pulak kalau orang johor makan laksa pakai tangan sedap u...sehingga menjilat jari..sedap cubalah...

No comments:

Post a Comment