Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, May 28, 2013

Udang Goreng Cheese...

Assalamualaikum..

Salam selasa dan selamat petang untuk semua kawan2 yang saya sayangi...buat apa tu...ada yang sedang termenung yer..memikirkan apa la agaknya tu..ke sedang mencari idea apa nak dibuat untuk minum petang hari ini...masa cuti2 sekolah begini pastinya ibu-ibu sentiasa memikirkan apa yang hendak di masak untuk anak2.. Kalau dah kebuntuan idea apakata beli sahaja goreng pisang ke goreng keledek ke...atau buat sandwich sardin untuk minum petang anak2 sesuai jugak...hehehe mcm2 la saya nie apa yg ...sebenarnya saya yg kat opis nie yg sedang memikirkan apa ekk nak mamam petang2 gini...huhu cuti2 sekolah nie mcm2 lak nak melayan tekak yer...

Asik ler bercerita bab nk mengemuzzz kan body ekk kita stop dolu sebab nak kongsi gan kawan2 semua satu lagi resepi ala2 utk mengemuks kan juga nie tapi memang sedap dan sangat disukai oleh anak2 buah saya terutamanya Sara, Aina dan Iqin dan yang lain2 pun termasuklah mak j pun suka gak...hehehe..ok teruslah kita tengok resepi mudah di bawah ini ok..

Udang Goreng Cheese

Bahan-Bahan:

500 gm udang (dibuang kepala dan kulit tinggalkan ekor sahaja)
4 ulas bawang putih - di cincang
2 sudu makan butter
1/2 cawan susu cair + xtra 3 sudu makan susu cair
1/2 cawan air
2 keping keju (cheese apa2 jenama boleh)
1 biji putih telur
1/2 camca teh serbuk lada sulah
secukupnya tepung jagung ( 3-4 sudu makan)
sedikit garam
minyak masak untuk mengoreng udang.

Cara:

1. Mula2 bersihkan udang, buangkan bahagian kepala tinggalkan janggut2 udang sahaja sebab bahagian ini yang manis, kulit udang di buang tinggalkan ekornya. basuh dan toskan.
2. Pukul putih telur, bersama lada sulah dan 3 sudu makan susu cair. Panaskan minyak untuk menggoreng udang bila minyak dah panas celupkan udang dalam bancuhan telur yang dipukul tadi dan golekkan pula di atas tepung jagung, gorengkan udang sehingga kuning keemasan dan angkat serta ditoskan.  Buat sehingga semua udang digoreng.
3.  Dalam kuali lain cairkan butter dan tumiskan bawang putih yang dicincang sehingga berbau wangi dan harum, masukkan susu dan air, bila agak mendidih masukkan cheese dan biar cheese mencair, masukkan pula udang yang telah digoreng tadi.
4. Balik2kan sehingga semua udang berpalut dan sebati, perisakan dengan sedikit garam. Bila udang dah berpalut nampak macam cheezy sos angkat dan hidangkan. Sanggat sedap di makan begitu sahaja atau dengan nasi putih.



No comments:

Post a Comment