Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, January 30, 2013

Pulut Mangga...versi Iqin..

Assalamualaikum...

Salam sejahtera dan salam alam maya untuk semua sahabat2 ku walau dimana jua anda berada..hari rabu muncul kembali...hari yang sangat saya suka..muahaha ada2 ajer kan sebenarnya hari lain pun saya suka jugak cuma kelebihan hari rabu nie..seperti yang penah saya ceritakan di blog dulu..ok bukan nak bercerita pasal wordless wednesday sebabnya hari ini tetap a talkative day for me coz banyak kerja n banyak cakap alhamdullilah sebahagian dari tugasan dapat diselesaikan..

Hari ini saya nak kongsikan dengan kawan2 semua sejenis pencuci mulut/kueh yang berasal dari Thailand iaitu Pulut Mangga tapi kali ini agak simple dan dibuat oleh anak saudara saya Iqin yang baru berusia 12 tahun tapi memang rajin bila bab nak makan apa2 pasti dia akan belajar untuk buat..antara yang Iqin minat Pulut Mangga tapi tak gunakan dressing santan hanya guna susu cair dan gula melaka yang iqin hiris2.senang ajer nak buatnya..Bila saya balik dari keje semalam Iqin kata jom Mak J kita buat Pulut Mangga ingat belum buat lagi..rupa2nya dia dah buatkan semuanya dan suruh saya hidangkan sahaja...best betul Iqin tinggal hidangkan n makan ajer..k teruslah kita ke resepi mudah di bawah ini...


Pulut Mangga..

Bahan-Bahan:

2 Cawan Beras Pulut - cuci dan rendam selama setengah jam
2 biji buah mangga sederhana besar di buang kulit dan potong kiub
Gula Melaka seketul - diracik/dicincang halus
Susu Cair secukupnya.

Cara Untuk Masak Pulut:

Beras pulut yang direndam toskan airnya masuk ke dalam periuk rice cooker letakkan air separas dengan
pulut dan campurkan dengan secubit garam, masak seperti biasa memasak nasi..bila pulut dah tanak, kacau kan dan tekan sekali lagi sebab untuk pastikan pulut betul2 masak.

Cara Menghidang :

Ambil pulut letak kedalam acuan dan tekan supaya padat dan masukkan mangkuk puding atau apa2 mangkuk yang sesuai, letakkan sedikit  mangga yang dipotong kiub tadi taburkan dengan sedikit g gula melaka yang diracik ..last sekali tuangkan sedikit susu cair ke atas pulut..siap untuk dihidangkan..Selamat mencuba..
 

2 comments:

  1. I really love you so much my darling! Siti btl2 sayang smua kawan2 dn youR blog reader! Kalau sy prgi Thailand sy mrti makan desert ni.

    ReplyDelete
  2. love u too dear...skrg xperlu tunggu pergi Thailand nk makan desert nie tau..u bleh buat sendiri..

    ReplyDelete