Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, March 17, 2015

Lontong Kering Kuah Kacang n Sayur Goreng aje..Alhamdulillah..


Salam selasa buat semua.  hari nie bersiaran agak pagi sikit dan resepi yang nak saya share gan kawan2 semua pun agak mudah dan simple iaitu lontong@nasi impit yg di makan bersama kuah kacang dan sayur goreng. Rendangnya tak ada almaklumlah hari2 bekerja memang x sempatlah kalau nak merendang bagaikan...hihihi sebenarnya penyakit M nyer pun lebih nie pun buat gara2 hari cuti sekolah kantin tutup so kena la bawa makanan yang agak mengenyangkan tapi kalau berasa malas dan tak sempat ke dapur memang boleh aje beli nasi lemak sebungkus..kenyang jugakkan.  Tapi tau jerlah tekak saya nie teringin nak makan lontong gan kuah kacang yang di masak sendiri..puas hati bab rasanya yang cukup garam gulanya dan sayur goreng pun dapatlah makan dengan puas sebab di masak sendiri. Jom ler kita tengok resepi yang banyak kali juga saya masak dan masukkan di blog sebelum ini..

Sayur Goreng

Bahan-Bahan:

10 batang kacang panjang - dihiris serong
1 peket tempe (peket RM1 dlm Plastik) - dihiris kecil- digoreng embal
4 keping tahu/takwa - dihiris kecil - digoreng embal (x garing)
2 batang cili merah dihiris serong
5 biji bawang merah - ditumbuk
2 ulas bawang putih - ditumbuk
Ikan bilis - direndam sekejap dan tumbuk (angar2 je)
1/2 labu bawang besar - dihiris
1/2 cekak suun - direndam sebentar hingga lembut
1/2 cawan air
1/2 cawan pati santan
Sedikit garam
dan sedikit minyak untuk menumis

Cara: Panaskan sedikit minyak dalam  kuali, tumiskan bawang besar hiris hingga layu dan berbau harum masukkan pula bawang merah dan bawang putih yang ditumbuk  bersama ikan bilis.
Bila naik minyak masukkan pula 1/2 cawan air, bila mendidih rencahnya masukkan pula kacang panjang hiris bersama lada merah balik2kan masukkan pula santan dan tahu serta tempe yang telah digoreng tadi. Last sekali masukkan suun, balik2kan perisakan dengan garam kalau nak letak pak aji pun boleh. saya tak letak sebab santan dah terasa lemaknya. Goreng agak kering sedikit dan bolehlah dihidangkan bersama lontong@nasi impit.

Kuah Kacang Nasi Impit

Bahan-Bahan:

2 cawan kacang tanah kisar - beli yang dah siap kisar aje
3 senduk nasi - cili kering yang direbus dan blender halus
2 labu bawang besar - diblender halus
4 ulas bawang putih - diblender halus
1 inci halia - diblender halus
1 batang serai dititik
3 1/2 cawan air
4 keping asam keping direndam
4 sudu makan gula pasir
garam secukup rasa
sedikit minyak untuk menumis

Cara: Panaskan minyak masak dalam periuk tumiskan serai hingga berbau harum.  Masukkan pula cili blender berserta bawang2 dan halia yang diblender halus tadi. Tumis sehingga naik minyak dan masukkan pula gula. Bila tumisan cili dan bahan2 lain dah agak garing masukkan air diikuti dengan asam keping. Bila dah mendidih masukkan pula kacang tanah kisar.  agak kuah pekat sangat tambah kan sedikit air panas atau kurangkan kacang tanah kisar. Perisakan dengan garam secukup rasa. Masak sebati dan kuah kacang agak memekat.  Siap untuk dihidang bersama lontong@ nasi impit. Selamat mencuba.

Untuk menghidang - Letakkan Lontong atau Nasi Impit bersama sedikit kuah kacang serta sayur goreng dan serunding. Kalau ada rendang lagi sedap..tapi makan ajerlah apa yang ada kan..alhamdulillah,





No comments:

Post a Comment