Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, March 15, 2015

Siakap Stim Asam Kelubi @Asam Paya

Salam Ahad untuk semua, hari cuti hujung minggu dan cuti sekolah yang telah bermula ni, mesti ramai yang menjamu selera dengan masakan istimewa di rumah..atau ada yang ke jemputan kenduri pengantin..bestnya kan saya minggu lepas dah menghadiri 2 jemputan so minggu nie x kemana2 keje macam biasa aje..ek..sambil2 menyelam orang kata minum air..opss tp bukan keje sebagai penyelam tau..sebabnya orang yg x pandai berenang macam saya nie macam mana nak menyelam asik tertelan air masin jer nanti lama2 terus tenggelam kedasar lautankan.. mana leh tenggelamnya badan macam pelampung mesti timbul nyer,..muahahaha apalak yang saya merepek di petang2 ahad nie kan..

Sebenarnya saya teringat kawan saya Jun yang sedang seronok sakan bercuti di pulau Krabi, Thailand..siap snorkling bagai..cantik betul gambar2 yang dipostkan di fb..nie yang membuatkan saya tak sabar2 nak bercuti di mana2 pulau peranginan x kiralah di krabi ke di Pulau Manukan Sabah ke..huhuhu rindu betul nak ke Sabah memang cantik sangat pemandangan di sana bila kita lihat airnya yang jernih dengan ikan yang berwarna-warni berenang2 memang lupalah sekejap stress.. Oklah tak mau berangan lagi kita teruslah ke resepi pertama yang nak saya kongsikan minggu ini yang masih lagi menggunakan ikan siakap nak perabihkan stok dalam fridge gamaknya..hahaha   kalau di post minggu lepas saya masak ikan siakap masam manis limau kasturi. Pada kali ini pula kita tengok bahan2 yang diperlukan untuk Siakap Stim Asam Kelubi @ Asam Paya ok..


Siakap Stim Asam Kelubi @ Asam Paya

Bahan-bahan:

1 ekor ikan siakap di bersihkan - dipupuk dengan sedikit garam dan lada sulah
5 biji buah asam kelubi
2 labu bawang besar size sedang aje - didadu
4 ulas bawang putih - dicincang
2 batang serai - dipotong serong
2 inci halia - dihiris halus
6-8 batang cili padi hijau - di titik atau di potong serong
1 batang cili merah - dipotong serong
1 batang lobak merah - dihiris (optional xletak pun tak apa)
1/2 cawan air
4 biji limau kasturi - perahkan jusnya
sedikit garam - (jangan banyak sebab asam kelubi dah masin)
sedikit perasa maggie secukup rasa (x letak pun xpe)

Cara:

Ikan yang dipupuk dengan sedikit garam dan lada sulah di letak ke dalam mangkuk atau bekas yang boleh dikukus. Taburkan dengan bahan2 yang dihiris/dipotong dadu iaitu bawang besar, bawang putih, halia, cili, serai dan lobak merah dan perahkan limau kasturi. Letakkan 5 biji asam kelubi dan curahkan air 1/2 cawan (kalau nak lebih kuah bolehlah letak 3/4 cawan ok.) letakkan sedikit sahaja garam sebab asam kelubi dah masin. Kukuskan selama 30 minit. Angkat dan hidangkan panas bersama nasi atau sedap di ratah begitu sahaja.








No comments:

Post a Comment