Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, March 29, 2015

Curry Puff ~ala Kedai Roti Jln Dhoby Jb.

Salam semua...selamat berhari minggu hari ni nak masukkan entry yang sangat simple yang saya buat semalam.. dah penah juga buat entry cuffy puff  macam ni beberapa tahun yang lalu..x ingat saya.  Tajuk entry yang agak panjang bukan lah nak bercerita mengenai kedai roti yang tertua terletak di Jalan Dhoby Johor Bahru nama bakery ini Salahuddin Bakery yang telah beroperasi semenjak tahun 1932 merupakan kedai roti yang tertua di Johor Bahru dan di Malaysia.. Kalau orang2 lama yang tinggal di JB pasti pernah makan roti dari kedai ini yang sangat terkenal dari zaman ianya beroperasi sebab kat kedai ini menggunakan kaedah tradisional membakar secara terbuka guna arang kayu..so aromanya memanglah  sedap dan sebenarnya sampai ke hari ini ketuhar atau oven nak membakar roti, karipap @ curry puff mengunakan cara lama kalau nak merasai keharuman bau roti atau curry puff yang dibakar kenalah pergi masa kedai ini membakar roti atau kueh2 lain yang dijual disini seperti curry puff dan biskut suji..sedap tau rasanya.  Oklah dalam pada tak nak bercerita pasal kedai nie panjang pulak intro saya kali ini..so jom kita tengok resepi mudah yang saya buat tapi guna instant pastry puff aje brand kawan..untuk sape2 yang nak resepi pastry puff buat sendiri kena ler google ek..

Potato Curry Puff

Bahan-Bahan
2 biji kentang didadu
1 1/2 cawan frozen mix vegie
1 cawan isi ayam - dihiris kecil
1 labu bawang besar - didadu
3 ulas bawang putih - dicincang
2 sudu makan rempah kari
sedikit air ->< 1/2 cawan
sedikit garam dan sedikit gula sebagai perasa
sedikit minyak untuk menumis
1 biji kuning telur + sedikit pewarna kuning utk glis atas puff

1 peket pastry puff jenama kawan.

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali tumiskan bawang sehingga berbau harum dan layu masukkan rempah kari bila naik minyak masukkan pula hirisan ayam dan air balik2kan masukkan kentang masak sehingga kentang dan ayam empuk.
2. Masukkan pula mix vegie balik2kan masukkan garam sedikit dan sedikit sahaja gula. Bila dah siap masak sejukkan inti sebelum digunakan.
3. Untuk sediakan ambilkan sekeping pastry taburkan sedikit tepung gandum untuk mudahkan kita membentuk pastry torak sedikit untuk buat bentuk tiga segi yang besar. letakkan inti secukupnya tutupkan dan atasnya digris dengan kuning telur yang di campur dengan sedikit pewarna kuning. untuk membuat bentuk lain potong pastry pada size yang dikehendaki masukkan inti dan ulangi proses yang sama hingga habis. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu selama 20 minit atau mengikut kepanasan oven anda.













No comments:

Post a Comment