Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, March 1, 2015

Umbut Kelapa Masak Lemak Putih Kering..

Satu lagi entry yang ringkas sambungan dari sambal cili padi dan belimbing yang saya masukkan tadi iaitu Umbut Kelapa masak lemak putih kering..oppss kering lah pulak kan sebabnya memang sengaja masak yang kuahnya tak banyak sebab nanti banyak kuahnya banyak pula makan kuah bersantankan..muahaha menjaga sangatlah konon... anyway memang sedap untuk mereka2 yang sukakan masakan kampung seperti saya.. tapi bagi yang x berapa pandai nak makan masakan kampung sorry yer..sebab saya memang tekak melayu n kampung..apa nak buat antarabangsakan tekak nie smua boleh masuk..hahaha..hokey jom tengok resepi sementara masa rehat nie bolehlah nak menaip di blog klau x keje lain sedang menimbun menanti diriku ini..sebelum ini saya penah masak Umbut Kelapa Masak Lemak Putih berkuah kalau nak cari resepi yang tu silalah cari disinun k...

Umbut Kelapa Masak Lemak Putih Kering

Bahan-Bahan:

500 gram umbut kelapa yang dihiris nipis - di rebus dahulu dan toskan
5 ulas bawang merah - tumbuk halus
2 ulas bawang putih - tumbuk halus
6 batang cili padi hijau - ditumbuk halus
2 sudu makan besar ikan bilis - ditumbuk halus
daun kunyit - saya tak ada stok
1 1/2 cawan air
1 cawan santan pekat
garam secukup rasa

Cara:

Masukkan umbut kelapa yang telah direbus tadi dalam periuk bersama bahan2 rencah yang ditumbuk bersama dengan air. Bila dah mendidih masukkan pula santan pekat. Masakkan dengan kacau selalu supaya tidak pecah santan dan membuat. Masakkan sekejap lagi sehingga kuah nya yang sedikit tadi menyusut kalau nak kering sedikit boleh juga keringkan. tapi saya biarkan ianya berkuah sedikit sahaja. Perisakan dengan garam dan bagi yang suka boleh letak perisa atau ajinomoto saya tak letak pun sebab lemak santan tu dah terasakan..ek..hihihi..hidangkan bersama nasi panas dan lauk lain yang bersesuaian..




No comments:

Post a Comment