Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, March 4, 2015

Lempeng Kelapa @ Coconut Pancake

Salam Rabu untuk semua...dah sarapan lum..hari ini saya nak sharekan resepi sarapan pagi yang amat mudah dan sedap makanan kampung aje ni iaitu lempeng kelapa yang di makan bersama sambal tumis ikan bilis tapikan...ada tapinya saya dah modenkan sikit lempeng kelapa ini saya jadikan bentuk pancake dan bahan2nya masih kekal sama tepung gandum dan kelapa parut putih sebagai bahan asasnya dan saya letakkan pula baking powder so jadi gebusss la lempeng saya nie. kalau nak dikembalikan pada kejadian asalnya cuma cairkan sedikit adunannya dan x payah masukkan baking powder..jom arr kita tengok resepi yang very the simple nie ok...

Lempeng Kelapa @ Coconut Pancake

Bahan-Bahan:

2 cawan kelapa parut putih
2 cawan tepung gandum
1 camca teh penuh - baking powder
1/2 camca teh garam
2 cawan air
minyak masak untuk lenserkan pada nonstick pan
Sambal tumis bilis secukupnya.

Cara:

Gaulkan kelapa parut bersama tepung gandum, baking powder dan garam sehingga rata, masukkan air sedikit demi sedikit dan di gaul sebati. Panaskan sedikit minyak masak dalam non stick pan dan letak satu senduk adunan lempeng kelapa tadi masak pada api sederhana, bila dah keperangan balikkan. Buat sehingga habis adunan lempeng tadi. Hidangkan panas bersama Sambal tumis ikan bilis.






No comments:

Post a Comment