Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, March 11, 2015

Kuih Ketayap @ Kuih Dadar

Assalamualaikum...salam rabu buat semua teman2 dan pengunjung ZLC yang di sayangi. Agak lama  juga saya tak bersiaran di dapur alam maya saya ini..sebenarnya agak sibuk juga kesana, kamari, kesitu, kesinun sepanjang minggu lepas.  Saya menghadiri 2 majlis undangan perkahwinan satu di Johor Bahru dan satu lagi di seberang Tambak iaitu di Singapura.. seronaknya menghadiri majlis pengantin macam2 dapat makan dan sedap2 belaka pulak tu muahahaha melampaukan saya mana tak montel kebabomkan kawan2...saya pun dah lama tak muatkan entry sebarang majlis di ZLC kan inshaAllah bila ada kelapangan ok. Sementelah sibuk dengan berbagai acara dan taklimat serta mesyuarat so baru hari ini saya dapat mengupdate di blog ini pun yang saya masak pada cuti Jumaat lepas..jom kawan2 kita tengok resepi yang mudah lagi ringkas ini..cumanya kemenjadiannya agak tak berapa menarik sebab agak besor kebabom saya buat xpandai nak buat comel2 tapi x mengapalah yang penting sedap, sebab kulit kuih ketayap nie sangat lembut dan inti dia juga lemak2 manis..memang mabelesss lah uoll..jom kita tengok resepinya. Tolong jangan sakit mata tau sebab lari dari warna yang sepatutnya hijau kuih ketayap nie.. pewarna hijau kehabisan so saya letak jer pewarna kuning macam warna diraja pulakkan..anyway jgn pandang rupa sebab walaupun kurang indah di pandangan tetap sedap bila disantap hihihi..


Kuih Ketayap @ Kuih Dadar Kuning diRaja..

Bahan- Bahan:

2 1/2 cawan tepung gandum
2 cawan air
1 biji telur
garam sedikit 
1 sudu makan minyak masak dan 
sedikit pewarna kuning. 

Cara :  Semua bahan di atas di blender hingga halus panaskan sedikit minyak dlm nonstick pan masukkan sesenduk adunan. bila dah kering permukaan kueh dadar ini angkat dan susun dlm pingan..masukkan 2 sudu inti dan gulung macam kita buat popia.. sedia utk di hidang. resepi inti kelapa di bawah ok.

Untuk Inti Kelapa 

Bahan-Bahan:
1 1/2 cawan kelapa parut putih
1/2 cawan gula merah@gula timbang
1/2 cawan air. 
sehelai daun pandan simpulkan (saya xletak sbb xada)

Cara:  Semua bahan di masukkan dalam periuk kacau dengan api sederhana hingga kering. sejukkan dahulu sebelum di gunakan.







No comments:

Post a Comment