Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, March 1, 2015

Sambal Cili Padi dan Belimbing Goreng..

Salam ahad untuk semua..hari minggu ada yg berkerja dan ada yang bercutikan..kalau x bekerja tu boleh lah jalan2 ke shoping2 ke atau JJCM kan..oklah hari ini agak ke-busy-an so teruslah ke resepi yang nak saya share kan ini kawan2 yer..saya dapat resepi ini dari group resipi ringkas di fb juga..memang sedap dan memecah selera orang kata.. yang saya masak semalam tengah hari bersama umbut kelapa masak lemak kering.. yang umbut tu nanti saya tuliskan resepinya kemudian ok..terima kasih pada tuan punya resepi asal..

Sambal Cili Padi dan Belimbing Goreng

Bahan-Bahan

15 batang cili padi hijau - ditumbuk kasar
5 batang cili padi merah - ditumbuk kasar
1 labu bawang besar - dihiris dan tumbuk kasar
2 ulas bawang putih - ditumbuk kasar
segemgam ikan bilis - digoreng garing
15 - 20 biji belimbing buluh di belah dua
sedikit gula dan garam secukup rasa..
Sedikit minyak masak untuk menumis

Caranya:

Panaskan sedikit minyak masak dalam kuali, tumiskan cili padi, bawang besar dan bawang putih yang ditumbuk kasar. Bila dah pecah minyak masukkan sedikit gula dan diikuti dengan belimbing balik2 bila dah sebati semua bahan masukkan pula ikan bilis yang digoreng garing tadi. Perisakan dengan sedikit garam. Angkat dan hidangkan bersama nasi panas dan lauk pauk lain..

* Resepi asal gunakan cili merah yang dicampur dengan cili padi tapi saya gunakan cili padi sahaja.

bahan2 yang dah ready utk di masak

mkn tengahari sabtu x keje..simple jer






No comments:

Post a Comment