Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Saturday, February 25, 2012

Tahu Singapura...again..

Assalamualaikum...

Hai...sedang buat apa tu kawan2 semua...sedang bersantai bersama keluarga yer atau ada yang berjalan2 ambil angin di tepi pantai...tapi kalau kat Johor Bahru nie kawasan pantai semua dah tak boleh nak duduk2 ambil angin sebab satu2nya tempat atau tepi pantai Lido iaitu di kawasan sepanjang Danga Bay sedang dibangunkan dengan projek2 baru jadinya tak dapatlah nak ambil angin ditepi laut. Aiii kanapa pula saya teringat pasal tepi pantai dan ambil angin ditepi laut yer..emmm kenangan mengusik jiwa la pulak saya malam2 nie...hehehe kita tinggalkan dahulu kisah lalu apa kata kita bersantai dan berjamu mata dengan satu hidangan yang namanya datang dari Seberang Tambak yang saya suka dan begitu mudah untuk membuatnya iaitu Tahu Singapura...resepi asal dari Chef bloger tak asing lagi iaitu CMG dari Dapur Tanpa Sempadan tu...sekali lagi saya kongsikan diblog saya ini yer CMG tqvm...


Tahu Singapura
Sumber : Che Mat Gebu -DTS

BAHAN KUAH KACANG :-)
150 gram kacang tanah
2 biji cili merah*
4 biji cili padi*
4 biji bawang merah*
1 ulas bawang putih*
1 inci belacan*(*kisar halus, gunakan air masak)
1/2 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
1/2 camca besar kicap pekat

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
4 keping tauhu, digoreng dan potong dadu
1/2 biji timun, diracik halus
1 biji sengkuang saiz kecik, diracik halus (saya gantikan dgn karet)
2 genggam taugeh, celur sekejap dan toskan (lupa xder togey lah pulak kat esbok)
Hirisan halus cili padi merah (optional)



  1. UNTUK KUAH KACANG :- Kacang tanah digoreng tanpa minyak hingga perang, sejukkan, buang lapisan nipis pada kacang tanah tadi dan kisar. Masukkan ke dalam bekas, tambah bahan kisar halus, jus asam jawa dan perasakan dengan garam dan gula secukupnya (selalu kuah kacang sedikit manis), jika pekat tambah sedikit air, kacau rata. Ketepikan sebentar.
  2. UNTUK TAUHU SINGAPURA :- Susun tauhu goreng yang telah didadu dalam pinggan. Letak hirisan karet dan timun atasnya, curah kuah kacang dan tabur hirisan cili padi. Hidangkan segera....hmmmm...sedap ok....i likeee!! - tu kata CMG tapi (i pun suke..hehehe sorry eks kawan kongsi suka..

No comments:

Post a Comment