Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, February 19, 2012

Kari Tempe Ala Paceri....

Assalamalaikum...

Sedang buat apa tu ada yang sedang menyediakan juadah untuk minum petang yer...saya hari ini kononnya berangan nak membaking dah keluarkan bahan2 untuk Orea Cheese Cupcake tapi rasa punya la malas...betul2 tahap gaban hari nie...tak tahu lah kalau masih lum sampai mood ada jugak saya masukkan balik cream cheese tu dalam fridge....nasib la labu..hr nie minum teh o cicah gan biskut tawar jer la nampaknya...hehehe..

Tengah hari tadi saya masak untuk makan tengah hari lauk2 yang simple ajer tapi sedap la jugak...cewah puji diri sendiri lak saya nie...yer lah orang sesekali jer ke dapur kata budak2 umah nie...bakar ikan caru dalam daun pisang cicah sambal air asam, pak choy goreng sos tiram, kari tempe..emmm makan tak toleh kiri kanan...ok kita semak resepi rengkas kari tempe kalau orang lain tak penah buat cuba lah sedap gak tau...ala tempe tu kan kaya gan protin sesekali ganti ikan atau ayam dah jemu kan..cer try...

Kari Tempe Ala Pajeri...

Bahan-bahan:
2 Peket tempe - saya guna peket rm1tu kalau tempe dlm daun guna dalam 6-7 keping
3 sudu makan serbuk kari ikan - dibancuh dengan 1/2 cawan air jadikan pes
2 labu bawang besar - di blender
4 ulas bawang putih - diblender
1 inci halia - diblender
3 sudu makan udang kering - rendam sebentar tumbuk
1 batang cili merah - dibelah dua
1 batang cili hijau di belah dua
1/2 cawan pati santan
2 cawan air asam jawa
1 cawan air
2 sudu makan gula
1/2 camca teh garam
sedikit minyak untuk menumis

Cara:

1. Tempe di potong agak tebal 1/2 inci gorengkan sebentar, toskan dan ketepikan dahulu
2. Panaskan minyak masak untuk menumis di dalam periuk atau kuali, bila minyak panas tumiskan bahan2 yang dikisar bawang dan halia dan setelah berbau harum masukkan pula rempah kari yang telah dijadikan pes diikuti dengan udang kering yang ditumbuk.
3. Tumiskan hingga bahan2 rempah agak garing dan terbit minyak. Masukkan air asam jawa bersama secawan air tadi, masak hingga mendidih.
4. Massukkan tempe dan masukkan santan kacau selalu supaya tak pecah santan.  Masukkan lada merah dan lada hijau yang dibelah dua. Perisakan dengan garam dan gula. Masakkan dengan api sederhana sehingga kuah agak memekat kalau suka cair boleh ditambah air.  Rasakan kesesuaian rasa masam masin kari ini. Padamkan api dan boleh dihidangkan bersama nasi putih.

No comments:

Post a Comment