Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, February 26, 2012

Asam Pedas Daging + Tetel Dengan Kentang...

Assalamualaikum...

Selamat petang untuk semua...waktu2 petang macam nie selalunya lepas 2 makan memang sedap kalau dapat tidor kejap kan..sebelum asar bangun..sambung pulak dengan aktiviti di sebelah petang untuk buat minuman petang ke..hehe pandai jer saya eks nak mengajak kawan2 tido.. teringat pulak status kat FB kawan saya dia tulis lepas makan tido time...hehehe ada 2 ajer eks...selamat lah  beristirehat bagi sesaper yang nak berehat tu..kalau tak menonton ajer lah tp selalunya kat tv petang2 gini xder program yang menarik...

Ok lah x reti nak bercerita apa hari ini saya nak kongsi dengan kawan2 satu resepi yang saya buat untuk makan tengah hari tadi iaitu Asam Pedas Daging campur tetel dan Kentang..sebenarnya saya dah tengok resepi nie dari blog Dunia Dari Dapur Kak Jee dan lepas tu kat blog CMG @DTS tu pulak so macam termegidam lah nie hari nie menjadilah projek saya nak masak asam Pedas daging bertetel yang memang sedap kat anak tekak saya lah n bagi penghuni2 rumah nie lah tapi bagi orang2 lain tu saya kurang pasti la pulak...jom lah kita semak resepi yang saya C&P dari blog DTS tu yer...tqvm sekali lagi utk CMG akak kongsikan disini pulak yer malas nak menaip...

Asam Pedas Daging + Tetel Dengan Kentang
Resepi Asal : Kak Jee & sumber : CMG @ DTS

BAHAN-BAHANNYA :-) saya gandakan bahan2nya sebab guna 1kg daging+tetel
500 gram daging batang pinang (atau daging tetel) - saya campur tetel 500 gm daging 500 gm
3 biji kentang saiz sederhana
1 genggam daun kesom
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap satu - yang ini saya xletak xada
2 batang serai, dititik
1 cawan jus asam jawa
1/2 camca teh serbuk lada hitam
2 1/2 senduk cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halias
1/2 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Dading dihiris nipis, cuci dan toskan. Kentang dikupas, belah 4 setiap satu dan rendam. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus, serai titik hingga wangi. Tambah cili kisar dan tumis hingga cili garing dan terbit minyak. Masukkan daging dan kacau rata. Biar daging kecut sedikit. Masukkan kentang (toskan) dan gaul rata.
  3. Tuang air secukupnya dan tambah daun kesom, kacau dan masak hingga kentang dan daging lembut. Masukkan jus asam jawa dan serbuk lada hitam. Kacau rata dan biar mendidih.
  4. Tambah bunga kantan (jika guna saya xletak sbb xada) perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula bagi mengimbang rasa pedas dan masak. Biar masak sekejap lagi, rasa dah jika ok boleh matikan api.
Note: oleh kerana saya menggunakan daging yang bercampur tetel saya rebuskan sekejap dalam 10 minit dan buang air rebusan pertama (buang air yang berminyak2 tu) dan rebus semula dengan sedikit sahaja air dan biarkan hingga agak empuk lain2 cara ada sama cuma saya gandakan sahaja ramuannya sebab masak dalam kuantiti 1 kg daging + tetel.




memang sedap asam pedas daging plus tetel nie..

No comments:

Post a Comment