Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, March 20, 2012

Cekodok Nugget Ayam..

Assalamualaikum...

Selamat pagi selasa untuk semua, pagi ni saya nak masukkan N3 ringkas untuk sarapan pagi iaitu Cekodok Nugget Ayam...nie kira orang rajin nak ambil mudah lah dua2 nak makan nugget pun cekodok pun nak so kita kawen2 kan aje jadi la cekodok yang sedap ini... sorry yer jika ada yang rasa saya nie asik masak cekodok ajer memang tu yg mudah dan budak2 pun sukakan...so apa ada hal kalau buat berkali2 pun kan...yok kita tengok resepi dibawah:
mana satu nk cekodok ke nugget..dua2 sekali la..hehe

Cekodok Nugget Ayam 

Bahan-Bahan:

21/2 cawan tepung gandum
6 ketul nugget ayam tempura - didadu kecil
2 labu bawang besar - dihiris/dadu kecil
5-6 batang cili padi - di hiris
air secukup - untuk adunan yang tidak terlalu pekat atau cair
1/4 camca teh serbuk kunyit
garam secukup rasa
minyak untuk mengoreng

Cara:

1. Masukkan tepung ke dalam mangkuk bersama nugget yang didadu, bawang besar, cili padi, serbuk kunyit, garam dan bancuhkan dengan air,  pastikan bancuhan ini tidak terlalu pekat   atau cair untuk dapatkan cekodok yang garing.
2. Panaskan minyak dalam kuali, sudukan adunan cekodok tadi 7-8 keping sekali mengoreng,balik2an cekodok sehingga warna kuning keemasan dan garing. Angkat dari kuali dan toskan minyak. Letak diatas paper towel.
3. Hidangkan panas bersama sos pilihan anda atau dengan sambal tumis pun sedap, sambal kicap cili padi pun ok jugak...selamat mencuba..


No comments:

Post a Comment