Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, March 28, 2012

Pulut Serunding...

Assalamualaikum...

Apakabar semua...dah 2 hari saya tak mengupdate di blog memang terasa rindu pulak..hehehe macam rindukan bf ajer..mengada2 ajer bunyinya kan...hari ini saya rasa kurang selesa disebabkan selsema tapi oleh kerana bekerja saya gagahkan juga...itu pun terbersin2 yang sangat kuat hingga ada yang terperanjat mendengarnya..mintak maaf banyak yer untuk kawan2 di ofis saya tu sebab sedikit tergangu kontrentasi bekerja bila saya haatttcummm...kuat pulak tu hingga pk koko saya En. Yusoff melawak pulak dengan abg zainal sama ada ada orang tak yang terpelanting bila saya terbersin tadi...muahahaha malunya saya tapi nak buat macam mana bila hidung dah tersumbat tu macam2 la ragam yang keluar...terukkan..tapi sebelum ini kalau selsema pun saya tak lah terbersin dengan kuatnya..ntah la...xtau nak kata apa kurang vitamin C agaknya...hehe..

Dalam pada kurang selesa@kurang sehat masa balik kerja tadi adik saya bedah ada membuat mee goreng mamak untuk minum petang...merangkap makan malam sekali la sebab kenyangkan kalau makan mee goreng. Saya pulak memang teringin nak buat kueh pulut.. 2 kali saya membeli beras pulut tapi tak buat2 jugak...berangan nak buat serimuka tak buat2 akhirnya bila tengok ada bahan2 lain seperti kelapa parut dalam freezer saya pun apa lagi buat la serunding dan mengukus pulut..emm bila buat sendiri memang terasa puas makan 3 ketul...tapi yang kecil ajer lah..anak2 buah saya yang lain yang kenit2 tu pun macam aina, sara dan yang besor2 eqa dan yeyed memang peminat pulut...so makan la kami anak beranak..bila kakak saya Noly yang kat KL tu call anak dia eqa tadi teringat pulak dia memang peminat pulut ...tak teringat pulak nak masakkan pulut masa dia balik ke JB kelmarin...insyaAllah bila dia datang lagi saya akan buatkan pulut serunding utk dia pulak..

Oklah panjang betul cerita saya ini...Jom lah kita semak bahan2 yang diperlukan untuk buat Pulut Serunding atau Pulut Cawan ini.


Pulut Serunding

Bahan-Bahan:

Untuk Pulut:
2 cawan beras pulut - basuh dan rendam selama 1/2 jam
2 cawan santan - sederhana pekat
Sedikit garam

Cara:
1. Kukuskan pulut bersama santan yang digaul dengan sedikit garam lebih kurang 20-30 minit dalam loyang.
2. Bukakan penutup kukus dan adukkan pulut yang dikukus tadi dengan senduk. Kukuskan semula lebih kurang 10 minit atau hingga pulut masal cantik. Padamkan api dan gaul rata sekali lagi dan biarkan sejuk sebentar.
3. Pulut dibentuk gunakan acuan plastik atau acuan apam yang kecil, masukkan pulut dan tekan hingga padat keluarkan dan susun dalam bekas.
4. Untuk menghidang gaulkan pulut bersama serunding atau taburkan sahaja serunding di atas pulut mana2 pun boleh.  Sedia untuk dihidangkan.

Resepi untuk Serunding Udang Kering ini saya Copy n Paste ajer yang pernah saya buat dahulu cuma kali ini saya buat setengah sukatan  ajer..sebab nak gunakan sedikit sahaja..

 Serunding Kelapa Udang Kering   
Bahan2:
Kelapa parut 1 biji - di sangai sikit jgn la smpai nk jd kerisik ala2 golden tan cntik ckup..
udang kering - 3 sudu mkn rendam sekejap n tumbuk
Lada kering blender dlm spuluh btg bersama
6 ulas bawang merah, 3 ulas bwang putih
seinci kunyi idup klau xder buh je kunyi serbuk 1/2 cmca teh
serai 2 btg, ketumbar biji 2 sudu besar dan jintan halus 1 sudu
blend bahan2 nie smua..
gula pasir dlm 3 sudu mkn
garam 1 camca teh, klau ada daun limau purut 2 helai kasi wangi srunding kita
minyak utk mnumis angar 5 sdu mkn..

Cara:
Panaskan minyak tumiskan lada kering yg di blender gan bahan2 lain td hingga garing n pecah minyak, masuk kan gula dan garam klau suku buh la perasa sdap rasa ke apa2 yg disukai pak aji ke..
dah cantik sambal tu warna keperangan2 masuk kan kelapa yg dh disangai td pastu balik2 kan nk tahan lama kena la masak blik2kan lama sikit tau..
pastu siap n sdap tuk dimkn bersama lontong, nasi impit, nasi ambang n bleh gak di wat pulut cawan..makn gan pulut pun sodappp try la..



yang ini dengan serunding ikan bilis kering pedas..garing

 

No comments:

Post a Comment