Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Friday, April 19, 2013

Singgang Ikan Parang..

Salam...nampaknya hari ini 2 kali saya masukkan entry kalau tadi hidangan sup chapchai dengan sambal totok kali satu lagi lauk yang mudah ingin saya kongsikan resepi bersama adik2 dan anak2 buah saya yang gemar makan lauk singgang yang masam2 begini memang laju ajer bila dapat makan berlaukkan singgang pada mereka yang mengemari singgang. Lauk yang lebih popular di sebelah kawasan pantai timur seperti di Kelantan, Terengganu dan Pahang ini sebenarnya amat mudah di masak dan bahan2 tak banyak jadinya tak cerewet lah orang kata nak memasak singgang sebegini cuma rajin gan tidak dan ada yang suka ada juga yang x berapa menggemarinya. Lauk singgang sebenarnya ada bermacam2 versi kalau di sebalah pantai timur sana singgang mereka agak jernih hanya gunakan asam keping dan tidak menggunakan belacan bahan2 lain seperti bawang halia, kunyit cili hidup sama.  Singgang yang saya buat nie agak keruh sebab ada belacan di dalamnya dan juga saya gunakan air asam jawa..jom kita semak resepi mudah...sementelah ada masa ini dapat lah saya menulis kalau x jangan harap..hehehe..

Singgang Ikan Parang..

3 keping ikan parang - di basuh bersih (boleh juga gunakan ikan lain spt kembung)
1 labu bawang besar (size sederhana) di belah dua dan hiris nipis
4 ulas bawang putih - dihiris nipis
1 inci halia - dihirs halus batang mancis
1/2 inci kunyit hidup - dihiris
2 batang cili merah - dibelah
1 inci belacan
sekepal@ 1/2 cawan asam jawa - perah jadikan air asam jawa dalam  4-5 cawan air
sedikit garam.

Cara:

1. Masukkan air asam jawa dalam periuk masukkan bawang hiris, bawang putih, halia, kunyit dan belacan di hancurkan ke dalam periuk dan jerangkan. Bila dah mendidih masukkan ikan dan cili merah yang dibelah, perasakan dengan garam. jika suka kuah banyak tambahkan sedikit lagi air asam jawa.
2. Masak sehingga ikan masak elok dan kecilkan apinya. bila dah masak padamkan api dan hidangkan bersama nasi panas..Lauk ini masam2 pedas sesuai untuk tekak yang tak berapa selera..sedappp.cubalah.

2 comments: