Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, May 2, 2012

Tofu Telur Berkicap...Bujang

Salam semua, satu lagi resepi tertunggak yang mudah nak saya kongsikan disini bagi orang-orang bujang macam saya yang tak berapa rajin nak masak bila tak ada orang yang nak makan...jadinya saya namakan lauk ini Tofu Telur  bujang...lauk nie saya masak minggu lepas kot..nak buat sesuatu yang cepat dan mudah dimasak..so jadi lah lauk ala-ala orang malas nie..tapi sedap dimakan bersama nasi panas dan kalau ada sambal belacan pun sedap jugak. jom lah kita tengok resepi di bawah..

Tofu Telur Berkicap Org Bujang..

Bahan-Bahan:

1 pek/tiub tahu telur - dipotong kepada 6-8
1 keping - sosej dihiris serong (saya guna sosej size jumbo)
1 biji bawang besar - di belah 2 dan hiris kasar
2 ulas bawang putih - dicincang
sedikit hirisan capsicum merah dan hijau- kalau xada gunakan sebatang lada merah dan hijau hiris serong
3 sudu makan kicap lemak jalen
2 sudu makan sos tiram
1/2 cawan air
sedikit minyak untuk menumis
(tak perlu letak garam sebab kicap dan sos tiram dah masin)

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali tumiskan bawang putih cincang dan bawang besar hiris hingga layu dan berbau harum.
2. Masukkan kicap, sos tiram, dan air bila air dah agak mendidih masukkan sosej dan capsicum yang dihiris, masukkan juga tahu telur yang dipotong2 tadi.
3. Balik2kan sebentar dan padamkan api..hidangkan bersama nasi panas dan lauk pauk lain...

No comments:

Post a Comment