Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, April 4, 2012

Sos Ala Percik Utk Ayam Panggang..

Salam, sebenarnya saya nak masukkan entry yang ini semalam tapi oleh kerana ada sebab2 yang tak dapat dielakkan maka tertangguh buat seketika..Ok tak mau cerita panjang, pada hari ahad lepas oleh kerana tak memasak saya telah membeli ayam panggang sahaja di Giant Hypermarket so nak makan ayam panggang ini begitu sahaja atau dengan sos cili agak kurang enakkan..jadi saya pun buatlah sos untuk dicicah dengan ayam panggang ini yang saya namakan Sos Ala Percik...jom kita semak resepi mudah di bawah ini...

Sos Ala Percik Untuk Ayam Panggang/Goreng

Bahan-Bahan:

1 senduk nasi cili blender
1 biji bawang besar - diblender halus
2 ulas bawang putih - diblender halus
1/2 inci halia - diblender halus
1 sudu makan serbuk ketumbar
1/2 camca teh serbuk jintan manis
1/2 cawan susu cair
11/2 sudu makan jus limau nipis
garam dan gula secukup rasa
sedikit minyak untuk menumis

Cara:
1. Panaskan minyak dalam kuali/periuk tumiskan cili, bawang, halia yang diblender hingga agak garing dan naik minyak.  Masukkan rempah ketumbar serbuk dan jintan manis kacau sebati.
2.  Masukkan pula gula, dan susu cair, jika agak pekat boleh ditambah sedikit air. Masukkan garam dan masak hingga sos agak sedikit pekat dengan api sederhana.
3.  Masukkan pula jus limau nipis. Kalau suka rasa yang agak balance masam manis tambahkan sedikit lagi jus limau, rasa kesesuaian rasanya dan hidang bersama ayam panggang atau ayam goreng..sedap..

No comments:

Post a Comment