Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, April 9, 2012

Ayam Bersambal...

Assalamualaikum...

Salam hari Isnin buat semua...apa khabar kawan2 semua..semoga anda semua sentiasa sehat dan ceria selalu.  Saya hari ini kurang sehat jadi tak kepejabat hari ini biasalah sakit orang perempuan...masa2 bulan mengambang hehe.  Sementara ada kesempatan dapat mengadap lappy ni sekejap dapatlah saya updatekan blog dan masukkan entry.. semalam ada dimasukkan  resepi Nasi Tumis Ayam tapi lauknya belum dimasukkan lagi..so jom la kita semak resepi di bawah ok..

Ayam Bersambal...

1 ekor ayam - dipotong kecil 14-16 (pupuk garam kunyit dan digoreng embal)
3 senduk cili blender*
2 labu bawang besar- diblender*
5 ulas bawang putih - diblender*
11/2 inci belacan *
2 labu bawang besar -belah dua dan dihiris
2 batang serai -dititik/memar

2 keping asam gelugor - direndam sebentar
3/4 cawan air
gula pasir secukupnya
garam secukupnya
sedikit minyak untuk menumis

Cara:

1. Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bahan2 yang bertanda* yang diblender bersama sehingga garing dan naik minyak masukkan juga serai yang dititik balik2kan sebentar.
2. Masukkan pula gula pasir ikut citarasa masing2 (kalau saya lebih kurang 3 -4 sudu makan untuk balancekan rasanya) masukkan pula air. Kacaukan sambal hingga agak mendidih masukkan pula ayam yang telah digoreng embal dan bawang hiris beserta asam gelugor yang di rendam.
3. Perisakan dengan garam rasakan kesesuaian rasa sambal ini masam manis dan masinnya. Balik2kan hingga agak mengering dan tutupkan api.  Hidangkan bersama Nasi Tumis atau pun nasi putih..


No comments:

Post a Comment