Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, April 23, 2012

Paprik Ayam.. Iqin request..

Salam..dan selamat sejahtera untuk semua...hari ini saya berasa letih sedikit banyak kerja2 yang perlu dibereskan di pejabat tapi alhamdulilah semuanya dapat dibereskan hingga jam 5 lebih sikit tadi baru selesai. Sebenarnya tadi pagi saya  sempat juga ke bank utk bayar loan rumah yang tertungguk...tulapasal siapa suh saya xbayar awal kan pihak bank asik telefon ajer...hehehe bila dah rasa boring 2..3 kali dapat call yang sama saya pun pi la tadi menguruskan hal ehwal semasa peribodi hehehe...apa pulak saya melalut eks..ok kita terus sahaja ke resepi tertunggak yang saya masak hari ahad untuk makan tengah hari...kali ini saya nak kongsikan masakan yang digemari oleh anak buah saya Iqin...jom kita semak resepi berikut:

Ayam Paprik...style saya..

Bahan-Bahan:

Semangkuk isi ayam (><300gram) yang dipotong2 sederhana kecil - cuci bersih dan toskan
1 batang karet - dihiris serong
5-6 batang kacang buncis - dipotong serong
1/2 biji capsicum hijau - hiris
2 batang cili merah - dihiris serong (kalau suka boleh letak cili api juga)
(kalau ada sayuran lain seperti kubis bunga, putik jagung boleh ditambah-saya xletak xder stok)
3 labu bawang besar - di belah 2 dan dihiris kasar
4 ulas bawang putih- dihiris/ketuk
2 inci halia - dihiris batang mancis
2-3 helai daun limau purut
4 sudu makan kicap manis jalin*
4 sudu makan sos tomato*- nak lebihkan pun boleh agak2 yer
3 sudu makan sos tiram
1/2 cawan air
secubit garam
sedikit minyak untuk menumis

Cara:
1. Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bawang besar, bawang putih dan halia hingga layu dan berbau harum. Masukkan kicap, sos tomato, sos tiram dan air, biar agak mendidih masukkan ayam, balik2kan hingga ayam empuk.
2. Masukkan pula karet dikacau sebentar masukkan sayuran lain kacang buncis dan capsicum dan cili merah, jika guna kobis bunga dan putik jagung masukkan juga. Masukkan daun limau purut dan perisakan dengan garam.  Rasakan kesesuaian rasanya.
3. Padamkan api dan hidangkan bersama nasi putih...Selamat mencuba..Iqin  anak buah saya suka sangat lauk ini...sedappp kata iqin.


No comments:

Post a Comment