Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Saturday, April 28, 2012

Cornflake Madu...aina punyerrr..

Salam petang buat semua..bersiaran sekali lagi saya pada petang sabtu ini...sementara ada kesempatan boleh la nak masukkan entry cornflake honey yang saya baru buat sebentar tadi. Sebenarnya ada cerita di sebalik kueh cornflake madu nie...nak tau kenapa saya merajinkan diri membuat kueh yang biasanya rajin dibuat di kala menjelang raya ajer..emm nie semua gara2 anak buah saya si Aina Arissa yang sangat pandai komplen bila nak buatkan dia Weweii kompleks "Mak j nie asik nak feybokk aje bila nak buatkan ana weweii komplek" terkedu saya sekejap si kenit nie pandai betul dia komplen saya asik nak facebook ajer..aina2 tak padan pelat...saya pun apa lagi bingkas bangun n tak sampai 1 jam siap Cornflake Madu kegemaran aina tu...makan la nak puas2 selagi korang boleh makan dan suka...mau taknyer suka rasanyer yang lemak2 butter wangi gitu n manis2 bermadu...pehhh menggoda yang xbleh nk mkn banyak nie pun dah bedal 4 cup kecik tu...sedap weiiiii garing dan wangi bau butter x bleh tahan..

Jom lah kita semak resepi mudah ini dan xyah lah nk tunggu hari raya baru nak buatkan...dam..dam doom bunyi mercun...cewahhhh teringat suasan raya pulak...

Cornflake Madu...

Bahan-Bahan:

5 cawan - cornflake (saya guna KelloggCornflake) isi penuh2 mumbum-hehe apa puna bahasa eks..
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan butter
4 sudu makan madu
mangkuk kertas kecil secukupnya

Cara:

1. Masak butter, gula dan madu dalam periuk dengan api yang kecil, gunakan senduk kayu kacau kan hingga butter mencair dan mendidih bersama gula dan madu tadi.  Bila dah agak berbuih2 padamkan api.
2. Masukkan cornflake ke dalam butter berkaremel tadi dan gaul rata dan sebati.
3. Sudukan cornflake ke dalam mangkuk kertas dan buat hingga habis
4. Bakar dalam oven lebih kurang 15-20 minit dan sejukkan.. Simpan dalam bekas kedap udara dan anak2 pasti suka makan..

No comments:

Post a Comment