Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, April 25, 2012

Sayur Goreng Tahu Tempe...

Entry yang ini pula saya nak berkongsi resepi sayuran yang agak mudah disediakan dan sedap rasanya. Sayur goreng tahu tempe ini sering dihidangkan bersama lontong kering atau nasi ambang. Bahan-bahan yang digunakan agak menima mana2 yang ada sahaja dan saya rencahkan dengan ikan bilis sebab udang kering dan udang hidup x ada...tapi rasanyer sedap macam yang orang berjualan lontong kering atau nasi ambang sambal gorengnya simple ajer tapi tetap sedapkan...yok kita semak resepi..

Sayur Goreng Tahu Tempe

Bahan-Bahan:

1pek tahu dalam plastik (RM1) di potong2 kecil dan digoreng
2 keping tahu - dipotong kecil dan digoreng
10 batang kacang panjang- pilih yang agak muda dihiris serong
1 batang karet - dihiris batang mancis
2 biji cili hijau dihiris serong
sedikit@cekak kecil soo hoon - direndam hingga kembang dan dipotong pendek
5 biji bawang merah - dihiris
3 ulas bawang putih - dihiris
2 sudu besar ikan bilis- ditumbuk kasar
2 sudu makan sos tiram
1/2 cawan air
secukup rasa garam
sedikit minyak untuk menumis

Cara:
1.  Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bawang2 hiris hingga layu dan berbau harum, masukkan pula ikan bilis yang direnyah/tumbuk kasar2 tadi balikkan masukkan oyster sos dan air. Masukkan karet balik2kan.
2. Masukkan pula kacang panjang, lada hijau yang dihiris dan tahu tempe yang telah digoreng terlebih dahulu. Goreng hingga masak sekata tak perlu sampai sayur lecur nanti tak sedap. Akhir sekali masukkan soo hoon yang telah direndam hingga kembang dan dipotong kecil dan goreng sehinga sayur masak cantik.  Perasakan dengan sedikit garam. Balik2kan sebentar dan padamkan api.  Hidangkan bersama nasi putih, lontong atau nasi ambang.


No comments:

Post a Comment