Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, April 8, 2012

Nasi Tumis Ayam....

Salam semua...satu lagi entry yang saya nak kongsikan bersama kawan2 hari ini adalah masakan Nasi Ayam yang amat digemari oleh masyarakat malaysia dan banyak dijual di gerai2 atau restoran di negara kita ini.  Nasi ayam sememangnya ada berbagai versi tapi kalau nak ikut versi yang saya buat ini seakan-akan nasi ayam cuma ianya lebih mudah dan bahan2nyer pun yang senang diperolehi dan memang ada di dapur kita selalu nasi ayam saya kali ini digandingkan bersama ayam masak sambal kalau nak buat ayam goreng biasa goreng bermadu ke berempah ke atau ayam kukus pun boleh cuma kali ini saja nak makan bersama ayam bersambal dan fresh garden salad yang telah saya update resepi di blog petang tadi dan ada jugak paceri atau acar telur..ok lah jom kita semak resepi seperti di bawah dan pada yang pernah mencuba masakan yang pernah saya keudarakan di sini saya nak ucapkan berbanyak terima kasih..mudah2an ianya menepati citarasa anda juga..


Nasi Tumis Ayam...

Bahan-Bahan:

4 cawan beras basmathi - dicuci dan direndam selama 20 minit - toskan
6 cawan air
2 keping dada/isi ayam yang dipotong kiub 1inci
2 batang lada hijau - ditumbuk kasar/renyah - (saya lupa nak letak tadi)
3 sudu makan besar butter/majerin - saya guna buttercup
2 labu bawang besar - dihiris
6 ulas bawang putih - dihiris
1 inci hali - dihiris
garam secukup rasa

Cara:

1. Panaskan butter dalam periuk, nak guna rice cooker atau masak atas dapur pun boleh mana2 yang anda fikir mudah dan senang. setelah butter mencair tumiskan bawang besar hiris, bawang putih dan halia. setelah bahan-bahan yang ditumis berbau harum dan layu masukkan beras yang telah direndam dan toskan tadi.
2.  Balik2kan sebentar dalam 3-4 minit dan baru di masukkan ayam yang dihiris seterusnya masukkan air yang telah disukat tadi masukkan juga garam secukup rasa.
3. Setelah air nasi mendidih dan agak mengering kacaukan sedikit dan bolehlah dikecilkan api kalau guna rice cooker nasi akan masak sendiri bila dah tunjuk keep warm gemburkan sekali lagi hingga nasik betul2 tanak dan masak elok.  Hidangkan nasi ditabur dengan sedikit bawang goreng bersama lauk2 sampingan seperti Ayam Bersambal, Salad atau apa2 jenis lauk yang kita suka.  Sangat lembut nasi ini dan tak payah guna susu cair.. sedap...cubalah..



No comments:

Post a Comment