Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, April 17, 2012

Sandwich Telur, Sayuran & Caramelize Onions..

Selamat petang semua, dah ada yang sedang menikmati makan malam pada waktu petang begini...saya pun masa balik dari pejabat tadi terasa lapar jadi nak memasak terasa malas dan bila ditinjau2 dalam peti sejuk masih ada lagi  sayur2an yang tak habis dibuat salad masa hari ahad  lepas..so apalagi saya pun terus ajer mengoreng telur mata lembu untuk dibuat sandwich sayur2an dan tekak nie juga teringin makan sandwich dengan caremelize onion macam anak buah saya Briza buat tu..so teruslah kupas kulit bawang dan akhirnya menjadi juga walaupun saya buat ini agak simple sebab saya tak berapa nk ingat resepi Briza tu..anyway thanks liza mak j..buat jer..tak ikut respi pun...hehe

Jom kita semak resepi sandwich yang amat mudah dibawah..buat 2 untuk 2 org makan..
sediakan dulu caramelise onion


Caramelize Onions
 (lain kali boleh buat banyak sebab sedap)

2 biji bawang besar - dihiris bulat2 kasar
1 sudu makan butter
1 sudu makan oyster sos
1 sudu makan sos tomato
1/2 camca teh gula
sedikit - serbuk lada hitam

Cara:
1. Panaskan butter hingga mencair dalam kuali, masukkan hirisan bawang besar goreng sebentar tak perlu garing...sehingga layu dan berbau harum masukkan oyster sos, tomato sos, gula dan serbuk lada hitam.
2. Balik2kan hingga agak keluar caremal gitu dan bergaul sebati antara sos dan bawang. Padamkan api dan sedia untuk di letak dalam sandwich...sedap bagi sape2 yang suka makan bawang macam saya...hehe

Sandwich Telur Mata dan Sayuran 
Dengan Caremalize Onions

Bahan2:

4 keping roti putih
2 biji telur - di goreng mata lembu
sedikit daun salad butter head
sedikit timun yang dipotong dadu
sedikit capsicum hijau merah kuning - di potong dadu
sedikit tomato - dihiris
sedikit caramelize onion

Cara:
1. Letakkan telur mata lembu di atas roti, letak pula timun dadu, capsicum dadu, tomato hiris, dan bawang caremel tadi, letakkan daun salad, tangkupkan dengan sekeping lagi roti dan hidangkan..
sedap kalau letak bawang banyak2...kalau nak makan dengan sos thousand island, mayonis dan sos cili pun sedap...saya makan x letak sos pun...selamat mencuba...
letak bawang caramelize tu bnyk2 sedap...



No comments:

Post a Comment