Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, May 6, 2012

Kerabu Mangga

Salam petang ahad semua...ada yang sedang berehat dan ada pula yang sedang mencari idea apa nak dihidangkan untuk minum petang yer..saya pulak makan tengah hari agak lewat jadi belum terfikir nak buat apa utk minum petang sebab masih rasa kenyang lagi sebenarnya hari ini adik saya bedah masak nasi goreng  kampung yang sangat meletop pedasnya...makan pulak dengan salad mentah, timun, tomato, dan saya juga ada buat sedikit kerabu mangga jadi memang ngamlah benda yang masam2 manis kerabu tu dengan nasi goreng yang sangat pedas tu sedapppp dalam pada pedas2 tu laju ajer makan...hehehe. Ok lah saya kongsi resepi kerabu mangga yang sempoi@mudah ajer nie ok nasi goreng tu kita layan pic ajer ok sama jugak macam nasi goreng kampung yang lain yang menggunakan ikan bilis ditumbuk bersama bawang merah, bawang putih sedikit belacan dan yang penting cili apinya tu mesti ada kalau nak pedas letak la banyak2 dan jenis cili pada yang ketot2 tu lagi pedas tau..kampung mari punya...k kita tengok resepi kerabu mangga dibawah:

Kerabu Mangga 

Bahan-bahan

5 biji mangga muda - saya guna mangga epal dikupas kulitnya dan disagat (boleh juga guna manga jenis lain asal muda)
2  labu bawang besar - dihiris nipis/racik halus
1 batang bunga kantan - dihiris nipis
15 batang cili padi hijau -dicincang halus (ikut nak pedas masing2 yer kurangkan atau lebihkan)
segemgam udang kering - cuci toskan dan diblender kering (kalau ditumbuk pun boleh)
2-3 biji limau kasturi diperah ambil jusnya
gula dan garam secukupnya untuk balancekan rasa masam manis
 (kalau suka boleh letak serai sebatan yang dihiris halus -saya tak letak pun)

Cara:

1. Gaulkan buah mangga muda yang disagat bersama bawang besar dadu/hiris halus dengan cli padi yang dicincang, kantan dihiris halus dan udang kering yang diblender kering/tumbuk halus.
2. Masukkan gula dan garam serta jus limau nipis, gaul kesemua bahan hingga rata dan rasakan kesesuaian masam manis kerabu ini. Tambahkan apa2 yang perlu garam atau gula.  Hidangkan bersama nasi putih atau nasi goreng serta lauk pauk lain...sedappp...cubalah..

Nasi Goreng Kampung Pedas Meletop yg dimakan dengan kerabu mangga...

No comments:

Post a Comment