Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Friday, May 4, 2012

Rojak With Crispy Char Kueh

Salam petang untuk semua, sedang buat apa tu...menikmati minuman petang agaknya...petang2 macam nie memang sedap kalau dapat makan goreng keledek atau goreng pisang dengan secawan teh 'o' panas...hari ini kat pejabat saya cuma minum secawan kopi 3in1 dan makan buah belimbing...cewahhh mcm berdiet pulak...sebenarnya hari ini tak ada saper2 yang bawak apa2 untuk minum petang kalau tak sampai 2..3 orang yang bawa.. so tunggu balik sahajalah nanti kalau rajin saya buat la apa2 yang sesuai untuk minum petang bersama anak2 buah saya nanti.

Petang2 macam ini kalau dapat makan sepiring rojak pun sedap jugakan..dan hari ini saya nak kongsikan resepi  rojak yang serba mudah dan berkhasiat jom lah kita tengok resepi dibawah.

Rojak With Crispy Char Kueh..

Bahan-Bahan
1 batang timun - hiris (ditebak mcm orang buat rojak)
1/2 biji nanas - hiris (ditebak mcm orang buat rojak )
1/2 biji sengkuang -  hiris (ditebak mcm orang buat rojak )
2 biji mangga muda - hiris    
3 keping tahu - digoreng embal dan dihiris
4 batang char kuey - beli yang dah siap dipotong2 dan bakar dalam oven lebih kurang 20 minit atau hingga garing.
secukupnya kuah rojak - apa2 jenama mak bee ke kuah rojak petis ke..
sedikit kacang tanah kisar
4-5 biji limau kasturi

Cara:

1. Di dalam bekas yang besar, campurkan timun, sengkuang, nanas, manga muda dan tahu yang telah di hiris.. Masukkan pula kuah rojak sekucupnya lebih kurang 2-3 senduk bergantung kepada banyaknya bahan2 rojak yang hendak di gaul.
2. Gaul rata kesemua bahan2 tadi dengan kuah rojak hingga rata masukkan secukupnya char kueh jangan masukkan semua tinggalkan sedikit untuk tabur di atas.  Salinkan ke dalam mangkuk atau pinggan untuk menghidang kemudian taburkan dengan sedikit char kueh diatasnya dan taburkan juga dengan kacang tanah kisar. Sedapppp...cubalah..

No comments:

Post a Comment