Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Thursday, May 31, 2012

Soto Ayam Tua...org demam mengidam...

Assalamualaikum..

Salam sejahtera dan salam satu malaysia buat semua teman2 dan pengunjung Zalekha Luvs Cooking yang saya sayangi.  Hari ini saya tak ke pejabat kerana tak berapa sihat rasa macam orang demam urat jer tu menurut kata kawan saya Miss Nana..yer la dh penat berjalan saya tak bercuti jd urat2 nie pun pandai mintak di urut n di belai2 tp malangnyer bik minah yang selalu urut saya x pulang2 setelah kembali ke batam lebih 2 bulan dah..naper la agaknya tu xdpat pass untuk masuk ke sini semula agaknya..


Hari ini dalam pada x sehat tekak saya ini teringin sangat nak makan soto emm ada2 ajerkan mengalahkan orang mengidam..so apalagi saya pun mulakan operasi utk memasak soto nasib baek lah nak masak soto nie tak berapa susah cuma perlu ada bahan2 secukupnya rebuskan ayam dan sediakan bahan2 sampingan untuk di tabur atas soto nanti siap.  Jom la kita semak resepi soto ayam tua yang sedap juga la pada tekak saya yang tengah demam ini..tapi kata adik saya bedah n anak2 buah saya memang sedap so tak dinafikan la kesedapannyer muahahaha prasannya saya tapi xkisahlah kan...

Jom kita tengok resepi mudah di bawah ok...

Soto Ayam Tua..

Bahan-bahan:

Bahan utk kuah soto :
1 ekor ayam tua size besar - dipotong kecil dan basuh bersih serta toskan
60gram@1 paket rempah soto -  saya guna rempah soto jenama Sernan (sedap juga atau boleh guna apa brand, adabi ke idaman ke adami ke apa2 pun boleh)
4 biji bawang besar - dikisar halus
6 ulas bawang putih - dikisar halus
2 inci halia - dikisar halus
2 batang serai - dititik/memarkan
pangkal pohon daun bawang dan daun sup bersihkan buang ekornya
air secukupnya >< 4 liter (kalau nak lebih kuar lebihkan air)
garam dan gula secukupnya

Bahan-bahan lain :
Dua batang lontong @ secukupnya nasi himpit
Tauge dibuang ekor dan dibasuh secukupnya
Dua pokok daun sup dan daun bawang dibersihkan dan dihiris
Bawang goreng secukupnya
Sambal kicap cili padi secukupnya

Cara-cara:
1.  Ayam direbus bersama air,bawang dan halia yang dikisar halus bersama serai. Rebus sehingga ayam agak empuk.Kalau nak cepat empuk gunakan periuk tekanan tinggi.
2.  Setelah ayam empuk masukkan pula rempah soto yang dibancuh dengan sedikit air. Masakkan kuah soto dengan api yg sederhana masukkan pula sedikit garam dan gula serta rasa keseimbangan rasanya. Masukkan juga panggal@bahagian ekor pohon daun bawang dan daun sup. Masakkan sebentar hingga mendidih dan kuah sebati, padamkan api.
3.  Untuk menghidangkan soto letakkan beberapa potong lontong kedalam mangkuk atau pinggan. Siramkan kuah soto diatasnya bersama ayam yang disiat2@ketul kecil. Taburkan pula dengan sedikit taugeh, daun bawang dan daun sup yang dihiris serta bawang goreng. Letakkan juga sedikit sambal kicap cili padi jika suka.....kalau ada burgerdel pun sedap jugak. Cubalah.....seedaappp...

No comments:

Post a Comment