Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, June 25, 2012

Red Velvet Cake...Yg xbrapa Red..hehe

Assalamualaikum...

Salam Isnin buat semua teman2 yang dikasihi....saya x dapat  menulis dengn lebih panjang lebar kerana mengupdate dari pejabat dan sedar x sedar dah jam 2 petang,,,almaklum bila hari Isnin banyak perkara2 yang perlu dikejarkan lebih2 lagi saya baru naik bercuti jadi banyaklah kerja2 yang perlu saya siapkan dengan segera.  Terus saja ke resepi yang saya buat semalam dan saya telah masukkan gambarnya di fb..barulah hari ini dapat di kongsikan diblog pula...resepi yang ini saya gunakan adalah resepi dari blog anak buah saya Briza dan alhamdullilah rasanya sedap...moist n yang pentingnya kurang manis...jomlah kita tengok resepi di bawah ok...terima kasih pada Liza atas resepi yang sedap ini..sila clik SINI  untuk resepi asal berbahasa inggeris ok...

Red Velvet Cake....

Bahan-Bahan:

Untuk Kek

2 cawan tepung gandum - diayak
2 camca teh baking powder - diayak
1/4 camca teh bicarbonate of soda - diayak
1 cawan butter @ 250gm pada suhu bilik
1 cawan gula halus
1/4 cawan gula perang
1 cawan butter milk pd suhu bilik - saya subtitute 1 cawan susu HL + jus 1 biji lemon
1 cawan susu cair
4 biji telur - pada suhu bilik
1/2 cawan serbuk koko - boleh guna Van Houten, Hershey's atau sebarang jenis
 2-4 sudu mkn pewarna merah - saya guna 2 sudu mkn ajer sbb tu xjd merah.
1/2 cmteh garam - yang ini saya tak letak sebab dh guna salted butter

Cara:

1. Pukul butter dengan gula halus serta gula perang hingga kembang dan ringgan, masukkan telur satu persatu.
2. Masukkan tepung yang diayak tadi bersama bahan penaik sedikit demi sedikit berselang seli dengan buttermilk, susu cair dan serbuk koko, gunakan kelajuan sederhana dan pukul kesemua bahan hingga bergaul rata dan sebati.
3. Masukkan pula  pewarna merah, kalau nakkan warna yang lebih cantik letak lebih pewarna saya hanya letak 2 sudu cherry red food colouring tu yg x brapa nak red.
4. Sediakan loyang cake jika ingin buat 3 atau 4 layer macam saya gunakan dulang cake yang agak panjang dan alaskan dengan silicon paper atau parchment paper.-boleh di beli di kedai menjual alatan kek. Gris dengan sedikit butter disekeliling acuan atau loyang. Masukkan adunan kek.
5. Bakar adunan kek dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180C selama 30-35 minit, uji kek dengan mencucukan lidi bila lidi yang dicucuk ditengah kek bersih, bermakna kek telah masak.  Sejukkan kek dahulu sebelum di hiaskan dengan toppping.

Untuk Topping

1 cawan @ 250 gm butter (kalau nak gunakan 3/4 buku pun boleh)
4 sudu makan besar - tepung gandum
1/4 cawan gula halus
350ml susu
1 camcateh vanilla

Cara:

1. Panaskan butter dalam periuk dengan api yang kecil, masukkan tepung kacau selalu jangan biarkan masukkan juga gula halus.
2. Untuk mudahkan kerja gunakan whisk dan masukkan pula susu segar dan kacau hingga agak memekat
masukkan juga esen vanilla, adunan ini akan memekat sedikit apabila telah sejuk.

Cara Untuk Melapis Kek dengan Topping

1. Kek yang telah disejukkan di potong menjadi 3 atau 4 bahagian (saya potong pada empat bahagian)
2. Letak kan selapis kek di atas pinggan curahkan atau sudukan topping secukupnya sahaja, lapiskan dengan sekeping lagi kek dan ulangi proses melapis hingga habis. Hiaskan diatas kek dengan serpihan Chocolate  wafer stick yang dihancurkan atau kerak kek jika berbaki.

Selamat mencuba sedap kek nie sebab moist dan tidak manis...

No comments:

Post a Comment