Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Saturday, June 2, 2012

Mini Fresh Fruit Tartlet

Assalamualaikum...

Salam senja untuk semua, agak lewat bersiaran hari ini sebab abg saya Anor Hussein dan Kak Z datang bersama anak2 buah saya Mohd Aliff dan Mohd Azri...dah lama mereka tak ke sini..dapat la berbual2 dan sempat juga saya buat utk azri roti gulung crabstick..sebab saya pernah janji dengan azri kalau datang ke sini saya nak buatkan roti poket tapi memang tak sempatlah sebab kalau ada inti yang siap boleh juga dibagaikan so jadinya hanya crabstick roll aje yang mak j sempat buat..lain kali yer azri...

Ok sebenarnya hari ini saya nak kongsikan dengan rakan2 resepi Fresh Fruits Tarlet yang saya buat pagi tadi.. fruits tartlet ini dibuat atas permintaan Nurasyiqin atau mesra dengan panggilan Iqin anak buah kesayangan saya yang memang suka sangat makan mini Fruits Tartlet ini..bila dah digesa2 untuk jadinya semalam malam saya buatkan pastri atau crust tarlet ini dan saya gunakan resepi yang saya ambil dari Blog Dapur Tanpa Sempadan..kulit nya saya ikut resepi Blueberry cheese Tartlet dan untuk filling custardnya saya gunakan resepi Fresh Fruits Tartlet punya inti...so saper2 yang hendak resepi asal sila ke    DISINI. 
saya gandakan untuk pastri dan fillingnya juga..akak mohon share disini yer che mat..tqvm.  Sebenarnya banyak kali juga saya dah buat resepi fruit tart dan antaranya YG INI


Jom kita lihat bahan2 yang diperlukan.

Mini Fresh Fruit Tartlet
Sumber:  CMG @ DTS

Bahan-Bahan:

Untuk Kulit Tartlet:

250 gram butter - saya guna buttercup aje
440 gram tepung gandum - diayak
80 gram gula halus - saya kurangkan jd 70gm
1 biji telur - (resepi asal 1/2 adunan guna 1 biji) saya kurangkan
1 camca teh esen vanilla

Untuk Inti Custard:

2 cawan susu segar
3 sudu makan gula halus
3 sudu makan tepung kastard (saya guna tepung jagung)
2 sudu makan butter
1 camca teh vanilla
beberapa titis esen hijau

Bahan2 lain:
Secukupnya buah kiwi dihiris nipis
Secukupnya buah mangga - dipotong dadu
Secukupnya Anggur Merah dan Hijau secukupnya
Apa2 jenis buah bersesuaian seperti strawberi ke pun boleh

Cara:

Untuk sediakan Pastri
1.  Masukkan tepung dalam mangkuk pengadun bersama butter dan gula halus, gaulkan sehingga terbentuk serperti serbuk roti dengan menggunakan hujung jari sahaja.
2. Telur di pukul sedikit dan campurkan esen vanilla dalam telur, masukkan telur sedikit demi sambil menguli sehingga membentuk doh yang lembut.
3. Bentukkan doh di dalam acuan2 mini atau atau boleh juga gunakan acuan pie yang besar cucuk sedikit didasarnya dengan garfu. Bakar dalam ketuhar yang telah dipanaskan pada suhu 180'C selama 25 minit atau sehingga pastry masak. Pastry boleh dibuat awal dan boleh disimpan dalam bekas kedap udara sebelum digunakan.

Untuk sediakan Inti Custard dan Buah2an
1. Masukkan Susu segar bersama tepung jagung dan gula halus dalam periuk kacau rata menggunakan whisk, masak di atas api yang sederhana masukkan sekali beberapa titis esen kuning atau hijau..saya ada esen hijau sahaja. Kacau selalu dengan whisk dan apabila dah agak mendidih dah memekat padamkan api.
2. Masukkan pula butter dan esen vanilla, gaul rata dan biarkan sejuk sebentar.
3. Ambil kulit pastri dan masukkan inti custard, susunkan buah2an yang telah dipotong di atasnya. Simpan di dalam peti sejuk..sedap dimakan sejuk2...cubalah..

1 comment: