Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Thursday, June 7, 2012

Grill Salmon...

Assalamualaikum...

Selamat malam untuk semua teman2 dan pengunjung ZLC yang saya sayangi, hari nie saya nak kongsikan dengan anda sejenis masakan inggeris yang sangat simple tapi sedap,,,sebab rasa ikan salmon itu sendiri yang dah rasa lemak2 sedikit tak memerlukan bahan2 yang lain sebagai pembangkit rasa cukup sekadar sedikit garam dan lada hitam yang di tumbuk kasar...ok jom kita semak resepi mudah di bawah ini...sambil membirukan mata hitam ku makan ala2 omputih sesekali ok...hehehe..

Grill Salmon

Bahan-Bahan:

3 keping potongan ikan salmon
sedikit garam
sedikit lada hitam yang ditumbuk kasar
sedikit minyak zaitun

Bahan2 Sampingan
Semangkuk kecil cauliflower yang dipotong
1 batang karot - dipotong
1 sudu besar mentega
secukupnya sos - apa2 jenis tartar, thousand island, mayonis ke..
(saya guna coleslaw aje)
secukupnya kepingan lemon

Cara:

1. Ikan salmon di taburkan dengan sedikit garam serta lada hitam yang ditumbuk kasar2 dan gaulkan rata..kalau nak perap dalam setengah jam pun boleh kalau xperap pun x mengapa.
2. Panaskan sedikit minyak zaitun dalam grill pan atau nonstick pan dan masukkan ikan ketiga2 keping tadi. Masak sehingga ikan berubah warna dan masak serta balik2kan. Angkat dari pan.
3. Cauliflower dan carot di kukus sebentar cukup sekadar masak tak perlu sampai lembik bila dah agak masak gaulkan kedua2 sayuran ini bersama 1 sudu besar butter.
4. Untuk menghidang letakkan sekeping potongan ikan salmon di atas pinggan susunkan di tepinya dengan sayuran yang telah dikukus dan digaulkan dengan butter tadi, letakkan pula coleslaw secukupnya dan 2 hirisan lemon. Hidangkan panas, bila hendak makan perahkan lemon di atas ikan.  sedap di makan panas2..cubalah...

No comments:

Post a Comment