Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Thursday, November 10, 2011

Kari Daging Tanpa Santan..

Assalamualaikum,

Salam pagi khamis buat semua, semoga sehat dan ceria-ceria selalu, akak alhamdulillah sehat seperti biasa.  Hari ini agak terajin sedikit sebab pepagi lagi akak dah memasak Kari Daging Tanpa Santan dan Daging Dendeng..ewahh dua2 berasaskan daging pulak yer..Almaklumlah kan musim Hari Raya Korban kebetulan rakan ofis akak Kak Mariah bagi daging korban hari tu so nie la akak masakkan sikit untuk makan di pejabat..Nasi masak di pejabat ajer..

Dalam sibuk memasak tu terlambat pulak sikit ke opis tadi 8.20 baru sampai....naseb baek sempat mintak maap pada kengkawan yang laen..dengan ayat terlambat sebab masak kari..boleh ke gitu..muahahaha..ok lah akak pun x boleh nak bercerita panjang kita semak dulu resepi kari ni yer:

Kari Daging Tanpa Santan:
By: Zalekha Luvs Cooking

Bahan2:

600 gm Daging Lembu di potong kecil
2 labu bawang besar - diblender
4 ulas bawang putih - diblender
2 inci halia - di blender
4 biji kentang di belah 4
4 sudu makan rempah kari - bancuh dengan sedikit air jadikan pes
8 ulas bawang merah - hiris
3 ulas bawang putih - hiris
2-3 pelepah daun kari
2 inci kayu manis
4 biji bunga cengkih
3 biji buah pelaga
1 biji bunga lawang
Air lebih kurang 1 litter utk merebus daging
minyak sedikit untuk menumis
2 keping asam gelugor
garam secukup rasa

Cara:
1.  Daging direbus dengan air, masukkan sekali bahan-bahan yang diblender, biarkan dengan api yang sederhana hingga daging agak empuk, bila daging hampir empuk masukkan kentang.
2.  Di dalam kuali berasingan tumiskan rempah penumis, kayu manis, cengkih, pelaga, dan bunga lawang, bawang hiris hingga berbau wangi dan bawang layu, masukkan daun kari yang telah dilurutkan, goreng seketika dan masukkan pes kari, biarkan hingga rempah kari agak garing dan pecah minyak, tutupkan api dan masukkan rempah yang ditumis darat ini ke dalam daging yang direbus kalau agak pekat boleh tambahkan sedikit lagi air. 
3.  Biarkan daging dan kentang agak empuk kacau-kacau sedikit, masukkan asam gelugur yang direndam sekejap dan garam dan sesuaikan rasa. Renihkan lauk dalam 10-15 minit lagi. Tutupkan api dan boleh dihidangkan bersama nasi panas atau roti jala.

2 comments:

  1. welcome Noradzlina...selamat mencuba kari daging tanpa santan nie ok..

    ReplyDelete